Něco o jazyku Python

Autorem jazyka Python je Guido van Rossum – počítačový programátor, který se narodil a vyrostl v Nizozemí. Python vznikl v roce 1991 a název získal podle Monty Pythonova Létajícího cirkusu (autor byl jeho fanouškem). V současnosti je Python velmi populární a jeho popularita dále roste. Je to moderní programovací jazyk, který podporuje různá programovací paradigmata. Python je freeware a open source. Používá ho CERN, Google, Facebook, YouTube, Mozilla a jiní. Běží na různých platformách, např. Linux, Windows, Mac. Programovat v Pythonu se učí studenti na mnoha špičkových univerzitách, kde jej mají jako úvodní programovací jazyk (MIT, Berkeley, ...).

Pro koho je určena tato učebnice?

Učebnice je určena pro studenty středních škol k výuce předmětu informatika, ale i pro samouky, kteří se chtějí seznámit s Pythonem. Také může pomoci učitelům, kteří se rozhodli pro výuku jazyka Python.

Podrobněji o učebnici

V našem školním prostředí má zatím největší tradici jazyk Pascal, resp. objektový Pascal v prostředích Delphi a Lazarus. Dnes je tento jazyk již starý a v praxi se téměř nikde nepoužívá. Učebnice vychází z našich několikaletých zkušeností s výukou programování na gymnáziu v jazycích Pascal, Object Pascal a Python. I u nás ve škole jsme řešili neaktuálnost Delphi a Lazarus a rozhodli jsme se přejít na jazyk Python. Jelikož na tento jazyk v té době na Slovensku neexistovala vhodná učebnice, rozhodli jsme se ji napsat. Potěší nás, pokud pomůžeme i díky této učebnici zpopularizovat tento programovací jazyk i na českých středních školách.
Učebnice obsahuje kapitoly, které podle nás mají zvládnout i studenti, kteří se nebudou připravovat na maturitu z informatiky. Obsah učebnice pokrývá základní kurz programování v rozsahu přibližně 33 vyučovacích hodin, přičemž některé z úkolů doporučujeme zadávat na domácí přípravu. Prvních 16 vyučovacích hodin je oddělených sedmou kapitolou – Úkoly na opakování I. Dalších 16 hodin končí čtrnáctou kapitolou – Úkoly na opakování II. Kapitola 15 – Pracujeme s textem je doplňující kapitola, která je vhodná pro šikovnější skupiny nebo chytřejší studenty ve skupině. Ne však pro svou náročnost, ale jen z časového hlediska.
Učebnice je názorná, obsahuje řadu praktických úkolů, využívá grafické prostředí knihovny tkinter. Studenti se na začátku naučí kreslit grafické útvary, používat cyklus a větvení, ovládat program klávesnicí a myší. V závěru budou tvořit animace a jednoduché hry. V závěru učebnice je jeden závěrečný test z našeho školního prostředí. Doufáme, že si tento překlad české učebnice najde své příznivce i v Čechách a na Moravě.

Prajeme vám príjemné chvíle pri učení sa Pythonu :)
autor